DSW Gehacktdag 3

Geschreven door Yorim Christiaanse (ICT Trainee)
Geplaatst op 23 november 2018

Finland heeft Assembly, Las Vegas heeft DefCon, en Schiedam heeft: de DSW Gehacktdag! Okee, het bevat niet dezelfde allure als de twee eerder genoemde conferenties, maar daarmee is de kous natuurlijk niet af: de Gehacktdag is een feest op zich!

Bij DSW draai ik mee sinds mei als beginnend ontwikkelaar. Programmeren deed ik voor de lol tijdens m’n studententijd en van hackathons had ik ook gehoord; Meedoen was er nog nooit van gekomen, dus raakte ik nieuwsgierig naar de Gehacktdag bij het horen van de aankondiging.

Het idee van de Gehacktdag is simpel: je wordt met een paar willekeurige collega’s in een team ingedeeld en krijgt de keus uit drie opdrachten. De opdrachten zijn in tegenstelling tot een hackathon geen rekenkundige problemen, maar vrij in te vullen projecten met een bepaald doel: “Ontwikkel een applicatie die ondersteunt bij de werving van DSW op een banenbeurs”, bijvoorbeeld. Je hebt één dag om een werkend prototype te maken en te presenteren. De jury test je programma halverwege de dag en na alle presentaties kiezen zij het beste project uit.

En nu de uitwerking: “Mensen, we hebben nog net geen acht uur voor een backend, webpage, API, aankleding, debugging en presentatie! Dat wordt beunen geblazen!” Ons team stond er relatief serieus in; we hadden de dag van tevoren al vergaderd en wat voorbereidingen getroffen. Een rolverdeling was er niet echt; ad hoc werd er besloten wie waaraan ging werken, mits die persoon er ook wat van af wist. En dat laatste is wat onhandiger als je beginner bent; ik kon niet veel aan de code toevoegen, maar heb me wel nuttig gemaakt als een soort teamleider. Ook heb ik het een en ander geleerd van m’n buddies: ze legden me graag hun programmeerwerk uit als ik even mee keek.

Lunch was voor ons geregeld, koffie werd van tijd tot tijd gehaald en voordat ik het wist was het zes uur: ons simpele idee om een evenementenkalender te maken was werkelijkheid geworden. Nog een uurtje te gaan en dan moest er worden gepresenteerd. Dat de UI niet je-van-het was, deed er niet zozeer meer toe: de sfeer die ik van de dag heb opgepikt was speels en ontspannen: alle teams waren druk in de weer met hun projecten, maar zij wisten ook dat het maar een spelletje was. De jury dacht er ook zo over: “Kunnen we jullie kalender al testen?”
“Ehhh, over een half uurtje? De knop hangt nog los...”
“Jóh, is prrrrima!”
Uiteindelijk is de knop vastgeschroefd, zijn er wat voorbeelden in de kalender geladen en hebben we tóch nog die formattering van de datum op de pagina opgepoetst. Showtime...

Na de maaltijd mocht elk team z’n project presenteren in niet meer dan vijf minuten, waarna er gestemd werd door het publiek. Wij kregen geen stemmen van het publiek, maar onze presentatie werd wel gezien als de leukste: het praatje had een hoog buurman-en-buurman gehalte en de voorbeelden die we voor onze kalender hadden gemaakt pasten daar goed bij --En de borrel was in feite al gaande, dus dat zal er ook wel mee te maken hebben gehad.

Welke projecten wonnen er? De jury was het meest onder de indruk van de aanmeldapplicatie voor op een banenbeurs. Naast een gelikt scherm was er ook een hele analysemachine ingebouwd, die onder andere een seintje zou geven om contact te maken met studenten na hun geschatte afstudeermoment. De runner-up was een programma dat de huidige staat aangaf van alle services binnen het bedrijf.

De dag eindigde met gezelligheid alom; na de prijsuitreiking werd er vriendelijk verder geborreld en op het laatst werd er nog een kleine pubquiz gehouden. Ik moest er helaas al vroeg vandoor, maar bij de vierde editie ben ik zeker weer van de partij!


Over Yorim

Yorim is ICT Trainee. Hij heeft de cursus C# en SQL afgerond en is daarna gestart bij Peper: het team dat verantwoordelijk is voor alle polis- en relatiegegevens.