Van je familie moet je het hebben

Meestal is dat een opmerking die samen gaat met ironie. Vroeger was zorg echter een zaak van familie en de gemeenschap en was dit gezegde in essentie waar.

In onze huidige samenleving is de verantwoordelijkheid voor onze familieleden, bij ziekte, ten dele een zaak van het algemeen, van de hele samenleving geworden. De vanzelfsprekendheid van deze zorg, deze verantwoordelijkheid, staat onder druk. DSW neemt een uitzonderlijke en prominente plaats in dat speelveld in. Bovendien is DSW een bijzondere groep mensen en heeft het een hechte en bijzondere bedrijfscultuur. Het is in die zin zelf een soort van familie.

Al met al reden genoeg om een familie ook een prominente rol in ons logo te laten spelen. Hij staat voor DSW zelf en voor onze verzekerden. Hij staat voor hoe wij in Nederland over dingen denken en wat we doen. Hij staat voor het gevoel van vertrouwen en nabijheid dat we beogen.

Omdat we de familie laten tekenen is het écht van ons en van niemand anders. Het voorkomt dat we doorsnee zijn of afstandelijk. Maar zorgt er juist voor dat we eigen en persoonlijk worden. En onze familie met haar olifantje Trusto is ontegenzeggelijk uniek. De eigenzinnige DSW familie bedient een omvangrijke familie verzekerden en heeft een familie met een eigenzinnig huisdier als herkenningsteken in zijn communicatie. Wij vinden trouwens dat onze omvangrijke familie verzekerden ook onze belangrijkste collectiviteit en daarmee ook veel belangrijker dan een collectiviteit voor een ouderenbond of de leden van de postcodeloterij.

Ons olifantje Trusto is evenzeer de personificatie van de rol die DSW met verve en vasthoudendheid vervult in de samenleving van marktwerking, verharding, economische storm, collectieven en fusies tussen grote zorgverzekeraar. Trusto is onze tolk in de dialoog met iedereen. Iedereen is ontvankelijk voor een jonge olifant, die het goede in de wereld ziet en dat probeert waar te maken.

Kunst op het briefpapier

Peter van Dongen tekent de familie voor DSW

We zijn op zoek gegaan naar een tekenaar die de eerlijke en directe benadering van DSW vorm zou kunnen geven in eenduidige en heldere tekeningen, situaties en verhalen met de tekeningen van Kuifje gemaakt door Hergé als uitgangspunt. Deze ‘school’ van tekenen wordt ‘de klare lijn’ genoemd. Er zijn in Nederland maar een paar tekenaars die op deze manier werken. Wij hebben gekozen voor Peter van Dongen en we zijn blij dat hij de opdracht heeft geaccepteerd.

Peter van Dongen (Amsterdam, 1966) is striptekenaar en illustrator. Hij volgde een twee-jarige opleiding tot werktekenaar aan de Amsterdamse Grafische School. Als stripauteur debuteerde hij op zestienjarige leeftijd in het tijdschrift De Balloen, daarna volgde een aantal korte strips in stripmaandblad Wordt Vervolgd. In 1990 verscheen bij Casterman de striproman Muizentheater en in 1998 en 2004 verschenen respectievelijk Rampokan: Java en Rampokan: Celebes; een twee-luik dat zich afspeelt aan de vooravond van de Politionele Acties in Indonesië. Het eerste deel werd voorgepubliceerd in Het Parool. Inmiddels is er een Franse-, Duitse- en Indonesische vertaling van Rampokan verschenen. Speciaal voor de bijlage Boeken van NRC Handelsblad maakte hij van september 2007 tot juni 2009 drie keer per maand schrijversportretten.

Verder levert Van Dongen al jaren regelmatig tekeningen aan uiteenlopende opdrachtgevers zoals CPNB (Kinderboekenweekgeschenk 2005), Vrij Nederland, VPRO Gids, musea zoals Gemeentemuseum Den Haag, Scheepvaartmuseum Amsterdam, Centraalmuseum Utrecht en natuurlijk voor DSW Zorgverzekeraar.